فهرست مطالب

پژوهش های انسان شناسی ایران - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 13، بهار و تابستان 1396)

نشریه پژوهش های انسان شناسی ایران
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 13، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله پژوهشی
  • جبار رحمانی * صفحات 7-29
    در این مقاله به دنبال ارائه طرحی بر اساس مطالعه میدانی برای ترسیم الگوی «شخصیت پایه فرهنگی» هستیم که در آن ملاحظات روش شناسی به کار برده شده باشد تا علاوه بر تاکید بر زمینه مند بودن مطالعات فرهنگ و شخصیت، یکی از حوزه های فرهنگی غنی ایران یعنی فرهنگ شهری اصفهان از این منظر بررسی شود. در این مقاله با تکیه بر روش های مردم نگارانه از یک سو و تجربه زیسته پژوهشگر در فرهنگ اصفهان و مصاحبه با اطلاع رسان های بومی و یا دارای تجربه زیسته دراز مدت در این شهر از سوی دیگر تلاش شده به مسئله ای محوری یعنی «الگوی شخصیت پایه اصفهانی» پرداخته و ابعاد و عملکردهای آن ترسیم شود. سه مولفه بنیادین «شخصیت اصفهانی» (مفهومی با روشنی نسبی و دارای یک اجماع شناختی نسبتا گسترده) را می توان نظم، ترتیب و آداب مندی دانست. این قالب های معنایی در نظام تربیتی این شهر تا حد زیادی نهادینه شده و به نظام تعاملات کنشگران با دیگران، درون جامعه و حتی با «غیرخودی» شکل می دهد. می توان گفت غلبه کنش عقلانی معطوف به هدف در این نظام فرهنگی سبب شکل گیری خصایص آن شده است. در نهایت این مطالعه بیانگر آن است که نظام های فرهنگی در شبکه ای از شخصیت های پایه، برخی از وجوه را برای تداوم انسجام و بازتولید فرهنگی خودشان نهادینه کرده اند؛ در این گونه شخصیت رایج در اصفهان این مسئله خصایصی را ایجاد می کند که در اذهان عمومی در قالب کلیشه های فرهنگی مانند «حسابگری»، «زرنگی» و... بازنمود می یابد. این مقاله تلاشی است برای تفسیر فرهنگی ذهنیت بیرونی از این فرهنگ و گروهی از کلیشه ها که از خلال یک بازخوانی انسان شناختی بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: اصفهان، حوزه فرهنگی، شخصیت پایه، فرهنگ، مردم نگاری
  • سمیه فدایی نژاد بهرامجردی، پیروز حناچی، لاله رمضانی، مهدیار نظام صفحات 31-50
    میراث فرهنگی و طبیعی به واسطه دارا بودن ارزش های متنوع همواره واجد حفاظت بوده اند و در اسناد بین المللی بر وجوه ارزشی و اهمیت آن ها تاکید ویژه شده است. شهر اورامان تخت یکی از روستاهای تاریخی در دامنه رشته کوه های زاگرس است که در سال های اخیر به شهر تبدیل شده است. تعامل مثبت انسان با طبیعت در طول سالیان متمادی، ارزش های برجسته متعددی را در اورامان بنیاد نهاده که بیانگر ارزش های ملموس و ناملموس یا به عبارتی اهمیت معنایی آن است. عدم آگاهی و شناخت نسبت به ارزش های برجسته منظر فرهنگی اورامان توسط مردمان بومی و مدیران منطقه ای و محلی سبب آسیب پذیری و مخدوش شدن بسیاری از این ارزش ها شده است، این موضوع تهدیدی جدی برای حفاظت و تداوم حیات میراث فرهنگی و طبیعی اورامان به شمار می آید.ماهیت کیفی و آمیختگی ارزش های طبیعی و فرهنگی در منظرهای فرهنگی، دست یابی به شناخت و دسته بندی دقیق از ارزش ها را در بسترهای مختلف فرهنگی با دشواری مواجه ساخته است. مقاله حاضر از طریق بازخوانی اسناد و کنوانسیون های بین المللی از یک سو و دیدگاه های صاحب نظران از دیگر سو، با بهره گیری از روش تحقیق کیفی و راهبرد تحلیل محتوا، در پی دست یافتن به دسته بندی جامعی از ارزش ها در منظر فرهنگی و تبیین و تدقیق آن ها در منظر فرهنگی شهر اورامان تخت با بهره گیری از مشاهده میدانی و مصاحبه با گروه های ذینفع و ساکنان بومی به عنوان ابزارهای پژوهش است. دستاورد پژوهش دسته بندی و معرفی جامعی از ارزش های ملموس و ناملموس در منظر فرهنگی اورامان تخت است به گونه ای که تمامی وجوه حفاظت در اورامان را تبیین می کند.
    کلیدواژگان: ارزش، اورامان تخت، طبیعی، فرهنگی، ملموس، منظر فرهنگی، ناملموس
  • سیاوش قلی پور صفحات 51-71
    این مقاله تلاش می کند سازمان دهی فضایی شهر کرمانشاه در دوره پهلوی اول را توضیح دهد. رویکرد نظری آن مبتنی بر آراء هنری لوفبور درباره «تولید فضا» است. از نظر وی فضا به مثابه ظرف خالی نیست که توسط اشیاء پر شود، واقعیت مادی مستقل و «خود بنیاد» و یا یک واقعیت آغازین معرفت شناسی نیست بلکه «تولیدی اجتماعی است». سه بعد بازنمایی فضا (فضای مفهوم سازی و برنامه ریزی)، فضای بازنمایی (فضا به مثابه امر مستقیما زیست شده از طریق ایماژها و نمادهای مرتبط به آن)، عمل فضایی (رفتار افراد در مسیرها، فضاها و رهوارهای شهری) به شیوه ای دیالکتیکی در تولید فضای شهری نقش دارند. روش مطالعه کیفی و فن گردآوری داده ها بررسی اسناد و مشاهده است. یافته ها نشان می دهند مدرنیزاسیون، صنعتی شدن، اسکان عشایر و خدمت سربازی اجباری همراه با اقدامات عمرانی در شهر سبب رشد آن به سوی جنوب شد. سازمان دهی فضایی کرمانشاه در نتیجه سه روند است: 1. طراحان و برنامه ریزان متاثر از ایده های «زیبا شهر» هاوسمان بافت های متراکم محلات را پاره پاره و عناصری مانند خیابان، میدان، رستوران و سینما را در شهر جای دادند، 2. فضای اجتماعی شهر تحت تاثیر ایده های جدید و در نتیجه تجربه زیسته افراد در زندگی روزمره به دو بخش سنتی (محلات شهر قدیمی) و مدرن (بخش تازه توسعه یافته) تفکیک شد و 3. پرسه زنی و حضور در فضاهای عمومی روابط اجتماعی را افزایش و شهر را به یک مکان انسان شناسی تبدیل کرد.
    کلیدواژگان: بازنمایی فضا، زیباشهر، سازمان دهی فضایی، شیوه تولید، عمل فضایی
  • سعیده سعیدی * صفحات 73-93
    ازدواج زودهنگام یا پدیده کودک همسری به دلایل متعددی از جمله فقر، نابرابری جنسیتی، رویه های فرهنگی سنتی حاکم بر جوامع بشری، بی سوادی و ناامنی در بسیاری از نقاط جهان به صورت گسترده ای رواج دارد که منجر به عدم تربیت صحیح نسل آینده، افزایش میزان طلاق، افزایش نرخ مرگ ومیر مادران و فرزندان و مشکلات بهداشتی شده است. مقاله پیش رو درصدد بررسی مقایسه ای تغییرات الگوی ازدواج زودهنگام در میان مهاجران افغان در مناطق حاشیه ای ایران (تهران) و آلمان (هامبورگ) به عنوان اصلی ترین مقاصد مهاجران افغان در دو قاره آسیا و اروپا است. این پژوهش با رویکرد مردم نگارانه به بررسی متغیرهای وابسته شامل مهاجرت بین المللی، سطح سواد و نقش ساختار قانونی جوامع میزبان در تدوین قوانین کنترل گرایانه بر مولفه سن اولین ازدواج در جامعه مهاجران افغان (قوم هزاره) پرداخته است. شرایط زندگی شهری به ویژه در جوامع توسعه یافته به فراگیری آموزش همگانی برای دختران و زنان انجامیده و در کنار کسب مهارت های متنوع و ورود به بازار کار سن ازدواج را افزایش داده است. نوع پژوهش کیفی و روش توصیفی- اسنادی بوده است. داده های بخش آلمان بر مبنای 5 مصاحبه تخصصی، 34 مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده مشارکتی در میان مهاجران افغان ساکن هامبورگ است و برای جمع آوری داده های بخش ایران از 7 مصاحبه تخصصی و 24 مصاحبه نیمه ساختاریافته با مهاجران افغان در مراکز آموزش پایه مناطق حاشیه ای شهر تهران استفاده شده است. داده ها بر مبنای کدگذاری باز در چارچوب الگوی گوردن (1964) مورد تحلیل محتوا قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: آلمان، ازدواج زودهنگام، ایران، تفاوت های بین نسلی، قوم هزاره، مهاجرت های بین المللی
  • رضا قربانی ریک، سعید معدنی صفحات 95-113
    این پژوهش به بررسی روابط گروهی میان اقوام جامعه تالش پرداخته است. چگونگی همزیستی اقوام از جمله ترک، تالش، کرد، تات و گیلک با مذاهب مختلف اسلامی در کنار یکدیگر با حداقل درگیری ها و پیدا کردن ریشه های این همزیستی می تواند منازعات قومی را به یک مسئله اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کاهش دهد. هر قومی دارای فرهنگ، آداب ورسوم، باورها، اعتقادات و دیگر شاخصه هایی است که با گروه قومی مجاور متفاوت است و حتی می تواند منشا و عامل نزاع و درگیری گردد، اما می توان با برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی به همزیستی قومی دست یافت. این پژوهش با مطرح کردن این سوال که: زمینه ها و عوامل اجتماعی موثر بر همزیستی گروه های قومی در جامعه تالش کدم اند؟ با روش اسنادی و تکیه بر منابع مکتوب، مصاحبه عمیق، مشاهده مشارکتی و استفاده از روش اکتشافی در توصیف و تحلیل اطلاعات صورت گرفته است. پس از جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش، ترکیبی از نظریه های بسیج سیاسی وبر، مبادله، همبستگی دورکیم، همانندسازی، کنش متقابل نمادی و کثرت گرایی قومی در بررسی و تهیه مدل همزیستی اجتماعی در تالش، فراخوانی شده اند. بر اساس یافته های پژوهش، به این نتیجه می رسیم که: تجربه مشترک تاریخی، مبادلات فرهنگی و اجتماعی، تقسیم کار، همسازی و اجتماعی شدن در همزیستی گروه های قومی موثر بوده اند.
    کلیدواژگان: تالش، تکثر قومی، روابط قومی، گروه قومی، همزیستی
  • نسیم خواجه زاده* صفحات 97-116
    حوزه خصوصی و حوزه عمومی در سبک زندگی رابطه دیالکتیکی با هم دارند که بسته شدن یکی به گسترش دیگری می انجامد. در تنگناهای حوزه عمومی، حوزه خصوصی در پی راه حل است. در جامعه امروز ایران حوزه خصوصی رشد بسیاری داشته است. پژوهش حاضر در جست و جو و بررسی سبک های نوینی از زندگی است که در چنین فضایی شکل گرفته اند. مکان این پژوهش دزفول و روش آن کیفی بر مبنای پدیدارشناسی هرمنوتیک است. داده های میدانی از راه مصاحبه عمیق و نمونه گیری هدفمند و با توجه به تجربه زیسته اطلاع رسانان گرد آوری شده است. در بخش نظری با هدایت میدان از نظریه تلفیقی بر اساس اندیشه های فیسک، دوسرتو، لوفبور، بوردیو، کلارک، هبدیج، گیدنز و... بهره برده شده است و با این نظریه تلفیقی سبک های نو در زندگی روزمره تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد که با کم رنگ شدن حوزه عمومی، افراد به حوزه خصوصی پناه می برند و سبک های جدیدی ایجاد می کنند و به این ترتیب حوزه خصوصی رشد می کند. کنشگران اجتماعی با سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی خویش را متمایز و در عرصه های مختلف زندگی خود بازاندیشی می کنند، گسترش حوزه خصوصی به خودآفرینی می انجامد، به بیان دیگر سبک زندگی نوعی مقاومت در برابر نظم مسلط است. گسترش حوزه خصوصی دلالت سیاسی دارد و نوعی نشانگان است که چون درمان عمل می کند. زندگی روزمره بستر معنایابی است و کنشگران در زندگی روزمره از روش های خاصی برای خلق معنا و موقعیت های جدید بهره می گیرند.
    کلیدواژگان: پدیدارشناسی هرمنوتیک، حوزه خصوصی، حوزه عمومی، زندگی روزمره، سبک زندگی، نشانگان
  • حامد وحدتی نسب، زهره انواری، محمد قمری فتیده، امیرسامان شیخ الاسلامی، محمدتقی اکبری، نغمه لسانی صفحات 117-143
    مسئله ورود مهاجران آریایی به فلات ایران همواره از اهمیتی ویژه برخوردار بوده است. گرچه پژوهش های دیرپای زبان شناسی و بعدها باستان شناسی نتوانست به طور قطع به مجادله پیرامون این موضوع خاتمه دهد اما ژنتیک جمعیت ها و به ویژه ژنتیک باستانی توانست تا حدود زیادی سهم باستان شناسی، انسان شناسی و زبان شناسی در این بحث را روشن و نتایج کاربردی درباره منشا، مهاجرت و سهم خزانه ژنتیکی ایرانیان از این مردمان مهاجر را ارائه کند. در این پژوهش نتایج استخراج موفقیت آمیز DNA باستانی از استخوان های انسانی منتسب به عصر آهن (هزاره نخست پیش از میلاد و بلافاصله پس از ورود مردمان آریایی به ایران) در محوطه گوهرتپه جنوب شرق دریای مازندران ارائه شده است. مقایسه شناساگرهای ژنتیکی مردمان عصر آهن این محوطه با مردمان پیش از عصر آهن و همچنین ساکنین امروزی این ناحیه جغرافیایی، در کنار مروری اجمالی بر نتایج ژنتیک باستانی مردمان ایرانی که توسط متخصصین دیگر انجام پذیرفته، همگی در تائید این گزاره هستند که گرچه تاثیر جمعیت هایی که در تاریخ، آریایی خوانده شده اند بر خزانه ژنتیکی ساکنین بومی سرزمین ایران چندان قابل توجه نبوده، ولی نمی توان اثرات فرهنگی چشمگیر بر روی زبان و آرایه های آئینی جدید را نادیده انگاشت. مردمان امروزی ساکن در ایران اساسا نوادگان هزاران نسل از دودمانی هستند که ریشه در پارینه سنگی جدید (حوالی 40 هزار سال پیش) داشته و در ادوار سپسین با تاثیرپذیری از دیگر فرهنگ های مهاجر، در نهایت پدیدآورنده هویت زیستی- فرهنگی ساکنین امروزی فلات ایران گردیده اند.
    کلیدواژگان: آریایی، جنوب، شرق دریای مازندران، ژنتیک باستانی، عصر آهن، هاپلوگروه H، هند و ایرانی
  • سید حسن موسوی، عابد تقوی صفحات 145-162
    مشاهده خشونت هایی چون جنگ ها و نسل کشی ها که در پایان قرن نوزدهم اوج گرفته بود، متخصصان بسیاری را واداشت تا برای شناخت و کاهش درد انسان تلاش کنند. باستان شناسان نیز با استفاده از تخصص خود یعنی بازیابی مدارک مادی مربوط به گذشته در بسترهای انسانی و خوانش آن ها به این حوزه وارد شدند. باستان شناسی با کاوش گورهای دسته جمعی به بسترهای مجرمانه پرداخت و به سرعت توانست به عنوان دانشی با کارایی در زمینه بازیابی و بازسازی جنایت های روی داده شناخته شود و در نهایت شاخه ای به نام باستا ن شناسی جنایی شکل گرفت. در ایران تاکنون به این گرایش از باستان شناسی معاصر توجه نشده است. این نوشتار می کوشد با بررسی فعالیت های صورت گرفته و مصاحبه با متخصصانی که با استفاده از این رویکرد علمی در شناخت و حل و فصل جنایت ها تاثیرگذار هستند به معرفی این گرایش از باستان شناسی بپردازد و دیدگاه های موجود در این حوزه را مورد سنجش قرار دهد تا علاوه با ایجاد درکی جدید از نقش باستان شناسی معاصر در حل مسائل جوامع انسانی به چرایی عدم استفاده از باستان شناسی جنایی در جامعه دانشگاهی ایران بپردازد. باستان شناسی در این راستا با استفاده از قابلیت های خود در زمینه بازیابی دقیق و بازسازی خشونت روی داده توانسته است در بررسی پرونده های جنایی موجود کمک کرده و تعریفی باستان شناسانه از جنایت ارائه کند.
    کلیدواژگان: باستان شناسی جنایی، بسترهای مجرمانه، باستان شناسی معاصر، بقایای انسانی، خشونت
|
  • Jabbar Rahmani* Pages 7-29
    In this paper, I try to propose a model, based on my fieldwork, for basic culture pattern of personality in of the Iranian subcultures. In this regard, I did my fieldwork in Isfahan cultural area. Through ethnographic and participant observation in this culture, I tried to analyze culture pattern of Isfahan personality and its dimensions and the way it works in their everyday life. Three main dimensions of this Isfahan cultural personality are order, arrangement, manners or ritualism. This semantic patterns in the socialization process of members of this culture are very central. Most of their interactions in everyday life and ritualistic contexts based on these patterns. In this culture instrumental rationality is the central rules in shaping social life. Through this study, I try to analyze how in a culture or cultural area, any cultural system should select some traits to provide integration and its reproduction. This aim has been done by culture pattern of personality or modal personality in any society. Usually, modal personality has different representation inside and outside of culture and for natives and foreigners. We need to understand and explain how modal personality of Isfahan culture work in an emic manner and grasped by others.
    Keywords: Ethnography, Isfahan, Culture, Cultural region, Modal personality
  • Somayeh Fadaei Nezhad Bahramjerdi, Pirouz Hanachi, Laleh Ramezani, Ahdiar Nezam Pages 31-50
    The value as a semantic dimension and the product of the positive interaction between human and nature is considered as a key component in the process of conservation of cultural and natural heritage. Review and analysis of the evolution of the concept of the value of the single structure to contexts and beyond its cultural view reveal that as the scale of view changes from micro to macro and approaches to cultural view, intangible aspects find greater importance from one hand, and natural values are considered as an important part of the cultural view on the other hand. Uraman Takht is one of the cities of the Uraman in Iranian Kurdistan province. Cultural view of the Uraman Takht can be introduced as a small part of the Uraman cultural area. Local people in this mountainous climate have had very innovative interaction with their environment over time and this creative process has continued in several aspects so far. Investigating the transformation course of the values from tangible to intangible values. This paper tried to introduce a theoretical framework that includes tangible and intangible achievements of the human and all natural and cultural values from the cultural landscape
    Keywords: Cultural Landscape, Natural, Cultural, Kurdistan, Value, Uraman Takht
  • Siavash Gholipoor Pages 51-71
    This article tries to explain the space organization of Kermanshah city in the first Pahlavi period (1924-1940). The theoretical approach is based on Henri Lefebvre's "Production of Space". In his view, the three dimensions of representations of space, i.e. Space of Representation and Spatial Practice in a dialectical manner involved in the production of urban space.T he study method is qualitative and data collection techniques are observation and document review. Results show: modernization, industrialization, nomads settling and compulsory military service along with the construction actions in the city caused its growth to the south. Its space organization is influenced by three trends: 1. Designers influenced esthetic and Haussmannian urban ideas, place elements such as streets, squares, restaurants, and cinema in the city. 2. Social space of the city under the influence of new ideas and as result of the lived experience of people in daily life was segregated into two categories: Traditional and modern.3. Truancy and presence in public spaces increase social relations and make city anthropological place.
    Keywords: Representations of space, spaces of representation, spatial practice, production method, beautiful city, space organization
  • Saideh Saidi * Pages 73-93
    Early marriage or child marriage has several reasons, including poverty, gender inequality, traditional cultural practices that govern human societies, illiteracy and insecurity which impacts upon lack of proper training of future generations, rising divorce rates, increasing mortality rates and maternal and child health problems. This article seeks to evaluate and compare changes in the pattern of early marriage among Afghan immigrants in rural areas of Iran (Tehran) and Germany (Hamburg) as main destinations for Afghans in both Asia and Europe over the past decades. With an ethnographic approach and intensive fieldwork as the main key to communicate with the Afghan community, various variables such as international immigration, education and legal structure in both host societies were examined in terms of their possible impact upon early marriage within the Afghan migrant community (Hazara ethnic group).
    The research has been carried out the qualitative research method. It is followed with 34 semi-structured interviews, 5 expert interviews and participant observation with Afghan immigrants in refugee camps and the wider city in Hamburg (Germany), and for conducting data in Iranian side, secondary sources, expert interview and 24 semi-structured interviews, 7 expert interviews and fieldwork in Basic Education Centers in rural area in Tehran are used. Findings are analyzed with the content analysis with the help of open coding and axial coding within the framework of Gordon’s model (1964).
    Keywords: Early marriage, International migrations, Hazara ethnic group, Iran, Intergenerational differences, Germany
  • Reza Ghorbani, Rik, Saeed Madani Pages 95-113
    This research studies the social factors of coexistence among Talesh ethnic groups. The multiplicity of tribes and ethnic conflicts and in Iranian history represents many political and social tensions. This kind of problem seems to be current in multi-ethnic societies which need the organization of their coexistences well as their conflicts. In our field, we have considered Talesh, Turk, Kurd, Tat, and Gilak groups, with the different variety of Islam religion. Our question has been what are the cultural and social factors that affect the coexistence of these ethnic groups. Our method has been the study the group relations in the field by documents and relying on written sources, in-depth interviews, participant observation, questionnaires and analytical approaches. After collecting research data a combination of political theory of Weber, exchange, solidarity, as put forward by Durkheim, assimilation, symbolic interaction, has been our main theoretical framework. According to the research findings, we conclude that historical shared experience, cultural and social exchanges, division of labor, coordination and socialization have been effective in the coexistence of these ethnic groups.
    Keywords: Ethnic group, Coexistence, Group relation, Ethnic Pluralism, Talesh ethnic group
  • Nasim Khajezade * Pages 97-116
    Our postulate in this paper is that it seems that the private sphere and the public sphere have a dialectical relationship in lifestyle. So, during the bottlenecks in the public sphere, the private sphere seeks the solution and a way out. In our contemporary society, private sphere has grown. This study searches new lifestyles that formed in this space. The place of this research is Dezful and its method is qualitative and phenomenal hermeneutics and field data has been gathered through in-depth interviews and targeted sampling and with regard to the lived experience of the participants. In the theoretical part, we used combined theory by guiding the field, which is based on the theories of Fiske, De Certeau, Lefebvre, Bourdieu, Clark, Heidegger, Giddens, Bastide, Habermas, Hegel, Lacan, Rorty, Deleuze, Guattari, and Frankl. And the new lifestyles have been analyzed with this combined theory. The findings show that with the public sphere diminishing, people are housed in the private sphere and create a new lifestyle and thus, the private sphere grows. Social actors distinguish themselves with economic capital and cultural capital And they reflect on different areas of their lives. They resist the dominant order. Finally, the expansion of the private sphere leads to self-creation. The expansion of the private sphere has political implications and it is a symptom that acts like a therapy. Everyday life is the context of meaning. And actors use special tactics in everyday life.
    Keywords: Everyday life, Lifestyle, Hermeneutical phenomenology, Private sphere, Public Sphere, Social symptoms
  • Hamed Vahdatinasab, Zohreh Anvari, Mohammad Ghamari Fatideh, Amirsaman Sheykholeslami, Mohammad Taghi Akbari, Naghmeh Lesani Pages 117-143
    The issue of Aryan dispersals was first recognized through the linguistic research, subsequently, both Archaeology and Anthropology were involved although compared to them it seems Linguistics had stronger basis for it. Although none of the mentioned disciplines could have ended the dispute, Population Genetics in general and Archaeogenetic in particular could clarify each discipline’ share and produce some practical results in terms of the structure of the Iranian gene pools and how much of it was under the influence of the Aryan migrants. In this research the results of the DNA extraction form the Iron Age (supposedly right after the immigration of the Aryans into the Iranian Plateau) cemetery of Ghar Teppe in southeastern of the Caspian Sea has presented. Comparisons of the Haplogroups for the Iron Age people of Gohar Teppe (H) with their predecessors and contemporary people at the region combining with review of a DNA research for the Iranian populations all indicate that although the biological impact of the so called Aryans were not very significant on the gene pool of the Iranian populations, their cultural influence (new language, ideology, myth…) was very strong. We propose here that the contemporary Iranian populations are the descendants of long-term in situ evolution since the past 40000 years ago, which were culturally mixed with the Aryan immigrants during the past two-three millenniums creating what today we call it the Iranian culture.
    Keywords: Aryans, Indo-Iranian, Iron Age, Haplogroup H, Archaeogenetic, Southeastern of the Caspian Sea
  • Hassan Mousavi, Abed Taghavi Pages 145-162
    Increase in global violence such as war and genocide from the end of the nineteenth century has encouraged many scientists to do studies about human suffering. For this purpose, archaeologists were trying to use their expertise to retrieving of material evidence relating to past human substrates and reading them. Thus, archeologists are those who exploring the mass graves and recognizing the criminal background. But, in Iran, the importance of this sub-discipline of contemporary archeology have been neglected so far. So, in our piece in addition to introducing this field of archaeology by investigating the activities and interviews with experts who have an influential role in the mater and use of this scientific approach to identify and resolve crimes, we tried to create a new conception of contemporary archeology in solving human problems and how and why we should use it in our community. In this regard, archaeologists by using their capabilities in the field of precision retrieval of violence have been able to resolve the existing criminal cases and offer an archaeological definition of the crime.
    Keywords: Forensic anthropology, Criminal archeology, Criminal substrates, Human remains, Violence, Contemporary archeology